Kompotens lov

Kompot - vad är det egentligen i Sverige? Jag tänker mig någon sorts fruktsallad.

I Ryssland är det i alla fall någonting som liknar saft. Koka frukt med mycket socker och sen låter du det svalna och häll inte bort frukten. I matsalen på universitetet i Moskva drack jag kopot till efterätt två gånger och tyckte inte det var någonting för mig, men idag på en billig lunchrestaurang presic vid Nevskij förstod jag hur fint det är. Som att dricka fruktkräm, fast tunn. Som saft skulle smaka om den inte var manipulerad med konstgjorda smakämnen, aspartam och konserveringsmedel. Det var päronbitar (fortfarande närvarande), vatten och socker.

Kompot är en sån sak som gör att Ryssland känns äkta. En rest från det lantliga Ryssland som i dessa storstäder annars känns så långt bort.

Kommentarer
Postat av: Andreas

Spexigt med god kompot :D

Jag har provat det varje gång jag varit i Ryssland, både i Petersburg och Moskva, men aldrig gillat det. Det är lite för slemmigt för min smak. Som en slemmig torsk (jag kommenterar som jag vill!).



Jag längtar tillbaka till Ryssland så galet mycket, jag saknar den ryska mentaliteten och solen. Upplev dem åt mig är du snäll, och ta gärna med dig ett tjog majkor hem till mig :D



Kram!

2009-10-09 @ 23:08:29
URL: http://retrospektiv.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0