Rum 317, rum 818

Rum 317, sektor ж, det är där jag bor, i rummet till höger. Tjejen som jag bodde med, en italienska, flyttade för redan en vecka sedan till en rysk familj närmre centrum, så nu bor jag ensam. Mitt rum ser ut som alla andra i min koridor, och i alla andra koridorer i vår och dom andra sektorerna med för den delen. Det är ungefär åtta kvadratmeter stort med högt i tak, stukatur, mörka trälister och inbyggd garderob. Allt innuti rummet är det samma som när byggnaden möblerades på femtiotalet, utom möjligtvis sängsoffan som kan vara nyare. Möblerna (en bokhylla med inbyggd sekretär, ett skrivbord och ett mindre bord samt två stolar) är av nött gammalt mörkt trä. Hallen med toalett och duschrum delar man på, förutom jag som nu bor ensam. Jag trivs jättebra på mitt rum. Vi brukar äta våra soppmiddagr där och det är mysigt att göra sudoku lutad mot sekretären. Andreas är skitavis för att jag kan se hammaren och skäran från mitt fönster. När vi bor i hop ska vi ha hammaren och skäran överallt, säger han. Jag vet inte när det är tänkt att vara, jag tycker att vi bor ihop nu.

Rum 818, Humanitära corpus, hus 2, där har vi våra lektioner. Vi har lektioner tisdag till fredag från halv tio till två med en liten rast man hinne räta frukt på. Jag är alltid skithungrig sista timmen. Vår lärare har vi inte så bra på vad hon heter. Hon skrev upp sitt namn på tavlan första dagen och då ansträngde jag mig verkligen för att lägga patronymikonet på minnet eftersom jag vet att det är viktigt för ryssar, men jag missade resten av namnen. Läraren, någonting Michailovna någonting, är jättebra. Hon är rolig och förstående och håller lektionerna helt på ryska. Mest sitter vi och pratar om Sverige och Japan med lite olika teman som ex. vad kungen har på sig, hur Pippi Långstrump ser ut och vilken person man absolut inte skulle anställa på sin tidning.

Idag åker mina och Andreas studiekamrater. Eri åker till St:Petersburg och sen hem till Japan och Leif flyger hem till Malmö. Det innebär att det hädanefer bara kommer vara jag och Andreas i gruppen, och så läraren. Det kommer bli sjukt lyxigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0