Konst är skadligt

Igår kände jag mig lite vild, trotsade hostan och gick ut på konstmuseeum. Färden gick, genom ändlösa byten mellan stationer, till Tretjakovskajastationen och det närliggande Tretjakovskajamuseet. Det är inhyst i en stor tegelröd byggnad jag borde veta mer om och innehåller den typ av målningar man målade innan man gjorde konst, dvs porträtt, bilder från sagor, bilder av stora händelser och vackra landskap. Dom har också en stor samling av ikoner som var väldigt fin, lite tråkig, men väldigt fin. Det var lite så med hela museet faktiskt.

För ett par veckor sedan var vi på Tretjakovskajamuseet för modern konst, det var gigantiskt och hade sånt som man kan prata om lite mer, alla dom moderna ismerna samt kul popkonst från sovjettiden. Det var lite roligare men det var samtidigt så otroligt stort att det var svårt att möta allt med den entusiasm det förtjänar. Egentligen borde man ha guide och ta ett stycke i taget.

Efter att vi gått och tittat på björkar, gubbar i peruk och jesus i guldram tittade vi in på McDonnalds. Senare på kvällen fick jag sota för min trots och min längtan efter finkultur och fick kallsvettningar och än värre hosta. Konst är skadligt för hälsan.


Kommentarer
Postat av: Patrick

"man målade innan man gjorde konst"

Vaddå INNAN man gjorde konst!?!? En vacker stol kallas faktiskt ett "KONSThantverk" och en för att göra en vacker tavla KRÄVS det en KONSTnär oavsett om den föreställer slaget vid Waterloo.

2009-04-10 @ 09:44:31
URL: http://stpatrick.blogg.se/
Postat av: Zara

Det finns många saker som heter som andra saker utan att vara dom sakerna på riktigt.

2009-04-20 @ 19:40:39
URL: http://zaraimoskva.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0