Sista brevet från Ryssland

Jag minns inte riktigt vad jag hade för förväntningar på Ryssland. Inte inkluderade det att bli solbränd, ha picnic vid ett slott, bli kallad huligan av min lärare, läsa svenska barnböcker på ryska eller bli inbjuden att komma och bo med folk i Skotland, Spanien, Indien, Mexico och USA.

I förrgår kväll drog vi ut ett gäng, vandrade ner genom parken ner till floden och följde den bort till Парк Горького (Gorkijparken heter den på svenska), bara för att ha gjort som i sången. Parken är en nöjespark med lite gamla söta attraktioner, en gigantisk fontän och monstret EuroStar, bergochdalbana av äkta tysk kvalitet som vi självklart behövde åka. Jag var helt säker på att jag skulle dö och hyperventilerade tio minuter innan avfärden, efteråt var jag helt skakig och lös i hela kroppen. Det var synd att jag inte hade råd att åka den en gång till.

Senare när vi dragit hemmåt beslutade sig Eduardo för att sluta vara en mes och faktiskt komma med och nakenbada som han sagt tusen gånger att han skulle göra. Att jag skulle nakenbada i en offentlig fontän var inte riktigt vad jag hade väntat mig av min rysslandsvistelse. Vi gick till en fontän på universitetsområdet, vi fick vänta tills några killar gått därifrån och den enda personen i närheten var en fullgubbe som låg och sov vid den eviga elden. Vattnet var kallt. Kanten var hög så jag behövde knuffhjälp för att komma upp. Luften var kallare. När vi kom tillbaka till korridoren satt alla andra och väntade på oss för att se om vi faktiskt gjort det. Det var gulligt, turkarna vågade inte se på mig p.g.a att mina bröstvårtor syntes genom tröjan (det var kallt!) Turkarna är gulliga, vi kulturkrockar med varandra i princip varje dag, men vi tycker om varandra. Esat som kommer från en liten turkisk by berättade en gång skrattandes att han gått emot sina principer i Ryssland, hemma skulle han aldrig bli kompis med bögar och ateister. Esat bjuder på snus och skrattar som en tjej.

Nu är det bara lite packande och hejdåsägande till alla som återstår. Även om jag inte vill flytta härifrån så känns det på något vis som att jag är färdig här.

До свидания Москва! Vi ses en annan gång!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Åhh! Att bada i en fontän var ett av mina mål i rom, vilket jag dessvärre inte nådde. Jag hittade inget lämpligt och villigt fontänbadarsällskap.

2009-06-02 @ 18:26:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0